PMS

Zespół napięcia przedmiesiączkowego jest często nieodłącznym towarzyszem poprzedzającym menstruację właściwą. Niejednokrotnie wiąże się z dolegliwościami, bardziej doskwierającymi niż te podczas samego okresu. Jak radzić sobie z PMS?

Przede wszystkim – co to PMS?

Nazwa PMS wzięła się od angielskiego określenia premenstrual syndrome, oznaczającego w tłumaczeniu: zespół napięcia przedmiesiączkowego. Stąd czasem spotkać można polski skrótowiec, czyli ZNP. Jednak najczęściej zjawisko to opisuje się jako PMS. Kiedy się zaczyna? Jak sama nazwa wskazuje, przypada on na okres tuż przed rozpoczęciem się miesiączki. To, ile trwa PMS, jest kwestią indywidualną. Zazwyczaj jednak występuje przez kilka lub kilkanaście dni przed menstruacją.

PMS dotyczy nie tylko kobiet. Menstruacja zdarza się także u osób interpłciowych oraz transpłciowych, w tym niebinarnych. Wszystkie one mogą doświadczać objawów PMS i powinny dysponować wiedzą, jak go rozpoznać i jak sobie z nim radzić.

Jakie są objawy PMS?

Objawy PMS są bardzo charakterystyczne. Składają się nań czynniki fizyczne, psychiczne oraz emocjonalne. Wśród objawów fizycznych PMS wymienia się najczęściej:

  • Problemy z trawieniem, w tym biegunki, zaparcia i wzdęcia,
  • Zatrzymywanie wody przez organizm,
  • Powiększenie objętości brzucha i piersi oraz bolesność tych obszarów,
  • Bóle, szczególnie: brzucha, pleców i głowy,
  • Wyczerpanie, trudna do opanowania senność,
  • Zmiany wyglądu skóry.

Poza nimi PMS wiąże się także ze zmianami w przeżywaniu emocji oraz objawami dotyczącymi psychiki. Należą do nich:

  • Rozdrażnienie,
  • Spadek nastroju,
  • Obniżenie samooceny i krytyczny stosunek do siebie,
  • Wzrost niepokoju,
  • Osłabiona koncentracja.

Co na PMS?

Tak naprawdę każda osoba, która miesiączkuje, może przechodzić PMS. Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Jest to uzależnione od tego, jakie występują u Ciebie objawy i w jakim stopniu są nasilone. Jeśli problemem są utrudniające funkcjonowanie bóle brzucha czy głowy, należy rozważyć sięgnięcie po leki przeciwbólowe. W przypadku przemęczenia należy zadbać o należyty wypoczynek.

Dużą trudnością mogą okazać się psychiczne i emocjonalne objawy, z jakimi związany jest zespół napięcia przedmiesiączkowego. Jak sobie radzić z rozdrażnieniem, niepokojem i obniżoną oceną własnej osoby? Przede wszystkim daj sobie możliwość przeżywania emocji i popełniania błędów. Na te kilka dni w miesiącu warto obniżyć poprzeczkę i być dla siebie dobrym. Jeżeli Twój stan emocjonalny jest na tyle poważny, że odczuwasz nieustanny niepokój, warto skonsultować się z terapeutą i opracować strategię radzenia sobie z wyzwaniami psychicznymi PMS.

Osoby neuroatypowe – czyli na przykład autystyczne, z ADHD lub Borderline – mogą wyjątkowo mocno odczuwać skutki PMS. Dzieje się tak dlatego, że ich układ nerwowy jest wyjątkowo wrażliwy na zmiany w gospodarce hormonalnej. Ich mózg działa z dużą intensywnością, co przejawiać się może w tym okresie wycieńczeniem. Jak złagodzić PMS u takich osób? Przede wszystkim ważny jest oszczędny tryb życia i odpoczynek. Należy odłożyć na bok wygórowane oczekiwania i po prostu dać ciału i układowi nerwowemu wypocząć.

Sprawdź też inne artykuły

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *